לוגו משב
זוג מתפללים מצולמים מאחור צועדים ברחוב

יום כיפור בבית כנסת: מדריך למשתמש

מתכננים להגיע לתפילת יום כיפור? לא כולם מכירים את הדינמיקה של התפילה, עם איזה סידור מתפללים או אפילו מתי תוקעים בשופר. קבלו את מדריך משב לבית הכנסת שיעשה לכם היכרות מוקדמת

ביום כיפור יהודים רבים, שאינם שומרי מצוות, בוחרים להגיע לבית הכנסת. הכניסה לבית הכנסת, למי שאינו מבקר שם באופן קבוע, עלולה להרגיש מאיימת ולעורר תחושת זרות. שימו לב לבוא בלבוש הולם, להביא מחזור תפילה מהבית או לקוות שנשארו מחזורים בכניסה לבית הכנסת. כדי לאפשר לכל אחד להגיע ולהרגיש בנוח, קבלו את מדריך משב לבית הכנסת ביום כיפור.

כמה זמן נמשכת התפילה? מתי כדאי להגיע?

בדרך כלל כולל סדר היום היהודי שלוש תפילות ביום. ביום כיפור, לעומת זאת, יש חמש תפילות. גם אם אתם לא רוצים להגיע לבית הכנסת ליום שלם, יש מספר רגעי שיא שאפשר לבחור להגיע אליהם:

כל נדרי” – התפילה הראשונה שמתחילה בערב החג עם כניסת הצום (סביבות 17:30) ונמשכת בערך חצי שעה. מייד לאחר תפילת כל נדרי מתפללים תפילת ערבית, שאינה ארוכה במיוחד, אך כן כוללת פיוטי סליחות מרגשים שכדאי להישאר ולשמוע. מטרת תפילת “כל נדרי” היא לבטל נדרים שקיבלנו על עצמנו השנה ולא קיימנו, כדי להיכנס ללא חובות ליום הקדוש. במהלך התפילה מוציאים שני ספרי תורה מההיכל, ושליח הציבור מקריא את הנוסח המיוחד של התפילה, כמה פעמים, יחד עם הקהל.

יזכור –  הזכרת נשמות עבור מי שאיבדו קרוב משפחה מדרגה ראשונה: תפילת יזכור נאמרת בבתי הכנסת האשכנזיים ביום כיפור ובחגים נוספים. אומרים אותה בבוקר, לקראת סוף תפילת שחרית (סביבות 10:30–11:00). זו תפילה קצרה, ולכן מומלץ לבדוק מראש מתי היא מתקיימת בבית הכנסת הספציפי שאליו תרצו להגיע. את התפילה אומר כל אחד בשקט על קרובי המשפחה שלו, ולפי חלק מהמנהגים, מי שאין לו על מי להתפלל יוצא מאולם התפילה ומחכה בחוץ. עם זאת, יש מקומות שנהגו שכולם נשארים, ומי שלא נפטר לו קרוב משפחה מתפלל על שלום הוריו וקרוביו. אל תפילת היזכור האישית מוצמדות תפילות יזכור לחללי השואה, לחיילי צה”ל, ובחלק מהקהילות תיאמר תפילת יזכור גם להרוגי השבעה באוקטובר שחל בשנה שעברה בחג שמחת תורה. חלקים אלה נאמרים כאשר כל הציבור נמצא בתפילה.

“נעילה” ותקיעת שופר: תפילת נעילה היא תפילה מיוחדת שנאמרת רק ביום כיפור, ולכן רבים מגיעים במיוחד אליה. נעילה חותמת את יום כיפור. מתחילים אותה כשעה לפני השקיעה ואחרי כמעט 24 שעות של צום. רבים נוהגים להגיע לבית הכנסת לסוף תפילת נעילה, בדיוק בזמן לתקיעת השופר שאותו אפשר לשמוע ממש סמוך לצאת הכוכבים.

מה ללבוש?

אחד הדברים החשובים כדי להרגיש מתאימים לאירוע הוא קוד הלבוש. בדרך כלל בחגים ובשבתות, קוד הלבוש בבית הכנסת הוא די אלגנטי, וביום כיפור זה לא שונה. כמו בכל יום שאתם מגיעים לבית הכנסת, מומלץ להגיע בבגדים צנועים ומכבדים: לא בחולצה בלי שרוולים או במכנסיים קצרים, וכן הלאה. כמובן, עבור הגברים כיפה (לא משנה מאיזה סוג) תכבד את המאורע, ובדרך כלל יהיו בבית הכנסת גם כיפות לשירות הציבור.

נוסף על כך, יש שני דברים שצריך לדעת במיוחד בקשר ליום כיפור:

  • לפי המסורת, ביום כיפור אסור לנעול נעלי עור ממש כמו שאסור לאכול ולשתות. לכן, ביום כיפור מקובל להגיע נעולים בנעלי ספורט, או אפילו בכפכפים ללא עור.
  • נהוג ללבוש לבן ביום כיפור. זו ממש לא חובה, אלא מנהג שהתקבל בהרבה מעדות ישראל.

לעניין הסמארטפונים: בימי חול אין איסור להכניס סמארטפונים לבית הכנסת, אבל ביום הכיפורים השימוש בהם אסור, כמו בשבת. אם אתם חייבים להיות זמינים, למשל, בכוננות של הצבא, אנא השאירו את הסמארטפון בכיס או בתיק, ושימו אותו על מצב שקט.

איפה אפשר לשבת?

כיוון שביום כיפור אנשים רבים מגיעים לבית הכנסת, בתי הכנסת בדרך כלל מלאים. לכן, במקומות רבים נהגו “למכור כיסאות”, כלומר, לשמור מקומות ישיבה מסומנים למתפללים ששילמו על כך מראש. אם אתם מגיעים לחלק קטן מהתפילה אין שום צורך לקנות כיסא, אך חשוב לשים לב שלא התיישבתם בטעות בכיסא של אדם אחר שכן שילם. מה זה אומר בתכלס? פשוט לשאול את אחד המתפללים מי הגבאים של בית הכנסת, ולשאול אותם היכן אפשר לשבת. תמיד יימצא לכם מקום, אל דאגה.

עוד משהו שחשוב לשים לב אליו הוא שכמעט בכל בתי הכנסת בישראל גברים ונשים יושבים בנפרד בזמן התפילה, וחשוב לשים לב שאתם לא נכנסים בטעות לאזור הלא נכון. האזור המוקצה לגברים מכונה “עזרת הגברים” והמקום המוקצה לנשים מכונה “עזרת הנשים”, שיכולה להיות ממוקמת בצד עזרת הגברים, מאחוריה, או בקומת גלריה למעלה.

איך למצוא את הקטע הנכון בסידור?

ביום הכיפורים לא מתפללים מסידור, אלא ממחזור ייעודי שמתאים ליום הזה. ההתמצאות במחזור היא לא מורכבת, שכן יש תוכן עניינים מפורט. אבל כמו בכל ניווט, החלק המסובך הוא להבין איפה אתם נמצאים כרגע. דרך אחת היא להציץ לזה שלידכם במחזור. דרך שנייה היא פשוט לשאול את מי שמסביבכם באיזה עמוד נמצאים כרגע.

מתברברים בשטח?

אם אתה מאלה שמעדיפים להתברבר בשטח שעות רק כדי לא לשאול אחרים איך להגיע, אפשר להיעזר בכמה כללי אצבע ולנסות להבין לבד באיזה שלב נמצאת התפילה. קודם כול, תסתכלו בשעון. בתחילת המחזור מופיעה תפילת מנחה (תפילת הצוהריים) של היום לפני יום כיפור. אחריה, מופיעה תפילת כל נדרי וערבית (תפילת הערב), ורק לאחר מכן תפילת שחרית (תפילת הבוקר שאחרי). את תפילת מוסף מתפללים בדרך כלל מייד אחרי שחרית, ולכן ביניהן הכי קשה להבדיל, כי השעה המדויקת תלויה מאוד בקצב התפילה של בית הכנסת הספציפי. אחר הצוהריים מתפללים שוב תפילת מנחה, ובה קוראים גם את ספר יונה. לפנות ערב מתחילים את תפילת נעילה.

אם אתם רוצים להכיר קצת יותר מקרוב את האופן שבו בית הכנסת פועל, אתם מוזמנים לצפות בסדרת הרשת “מדריך הטרמפיסט לבתי כנסת”, ולראות כיצד גיא לואל מצליח להסתדר גם במצבים שפחות מוכרים לו בבית הכנסת.

נאחל גמר חתימה טובה לכל בית ישראל, במיוחד בשנה זו.

אל תפספסו תכנים חדשים!

קבלו את הכתבות הכי מעניינות של משב ישר למייל (כל השדות חובה)