בשנת 2003 דנה מועצת האיחוד האירופי בהסתה בספרי לימוד והגיעה למסקנה שלא רק בספרי הלימוד הפלסטיניים אלא גם בספרי הלימוד של "מעיין החינוך התורני" קיימת הסתה. התברר שהדיון באיחוד האירופי, שהשתתף בו בין השאר גם ח"כ אילן שלגי ממפלגת שינוי, נסב על דברי חז"ל באגדה על קבלת התורה (מופיעה במדרש ספרֵי על ספר דברים), שמתארים את ניסיונותיו של ה׳ להציע את התורה לאומות, כולל בני אדום ובני ישמעאל, שדחו את ההצעה, עד שהגיע אל בני ישראל שאמרו לו: "נעשה ונשמע". בני ישמעאל שאלו על תוכן התורה וכשנאמר להם שכתוב בתורה "לא תגנוב", סירבו לקבלה בנימוק שאביהם עצמו היה ליסטים, מה שהתפרש על ידי האירופאים כגזענות כלפי הערבים.
מכאן התפתח בין חברי הכנסת דיון בשאלה כיצד צריך לפרש את הכתוב במדרש, ואם הוא אכן גזעני, או שמא המדרש נערך בצורה לא מוצלחת בספר הלימוד לילדים. בתוך הדיון התורני יצא קצפם של חלק מחברי הכנסת על ח"כ שלגי, ומכאן התפתח – לצד הדיון התלמודי – גם דיון במשמעות הביטוי "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו" (ישעיהו מט, יז). לאחר שח"כ יצחק כהן מש"ס השתמש בביטוי במשמעות המקובלת, והלא-מדויקת, כאילו הכוונה שההרס יבוא מקרב ישראל, תיקן אותו ח"כ רובי ריבלין, לימים נשיא המדינה, ואמר לו: "זאת נבואת נחמה". לדבריו של ריבלין הצטרף גם ח״כ רוני בר-און מהליכוד, שהבהיר כי הכוונה בביטוי היא שהמהרסים והמחרבים יסתלקו אל מחוץ לישראל. בעיצומו של הדיון הפרשני העיר היו"ר, יולי אדלשטיין: "זה הדיון הכי תורני שאני שמעתי בכל שנותיי בכנסת".