לוגו משב
הר הכרמל וחממות בצידו

במרחק נגיעה מחיפה: טיול מהר הכרמל לעמק יזרעאל בעקבות אליהו הנביא

רוצים לטייל בלי להעביר שעות על הכביש? מחפשים מסלול עם ערך מוסף? בסדרת הטיולים הקיצית שלנו נציג בכל שבוע מסלול טיול אחר שקרוב לעיר מרכזית בארץ, וטומן בחובו סיפורים מהתנ”ך ומהמסורת היהודית. הפעם נבקר בהר הכרמל ובעמק יזרעאל ונתחקה אחר תחנות בחייו של אליהו הנביא

סוג המסלול: קווי (מומלץ להיערך עם שני רכבים)

אורך המסלול: כ-8 ק”מ

משך הטיול: כ-4 שעות

דרגת קושי: בינונית

עונה מומלצת: מתאים לכל ימות השנה

נקודת מוצא: שכונת דליה צעירה בדלית אל כרמל

נקודת סיום: אזור התעשייה הצפוני של יקנעם

מידע חשוב: מתחם המוחרקה פתוח בכל ימות השבוע, מלבד בחגים נוצריים, בשעות 16:30-9:00

ההר הירוק כל ימות השנה, כפי ששורר עליו יורם טהר לב, הלוא הוא הר הכרמל, מככב גם בתנ”ך כאזור מיוער וירוק. את הנוכחות של ההר הגדיר יפה ירמיהו הנביא, שהשווה אותו להר התבור: “כְּתָבוֹר בֶּהָרִים וּכְכַרְמֶל בַּיָּם”, התנבא הנביא, כהמחשה לדבר בולט שכולם מכירים בו. על אף שמִספר נביאים התייחסו אל הכרמל, ובהם מיכה, ישעיהו וירמיהו, אין ספק שהנביא שנקשר אל הר זה יותר מכולם הוא אליהו התשבי. היום נטייל בעקבות אליהו בכרמל.

מה עשה אליהו בראש הכרמל?

אליהו הנביא הוא אחד הנביאים הבולטים והמשמעותיים ביותר מבין נביאי ישראל, והוא נתפס כנביא קנאי אשר לא היסס לנקוט צעדים קיצוניים כדי להוכיח את העם על חטאיו. אליהו פעל בימי מלכותו של אחאב מלך ישראל, וכבר בהופעתו המקראית הראשונה הוא התייצב מול המלך החוטא והכריז כי הוא זה שיקבע האם ירד גשם או לא: “חי ה’ א-להי ישראל אשר עמדתי לפניו אם יהיה השנים האלה טל ומטר כי אם לפי דבר” (ספר מלכים א’, פרק י”ז, פסוק א’).

פסל לבן של אליהו הנביא

כפי שהזהיר, אליהו אכן גזר על ישראל בצורת שנמשכה שלוש שנים. בסיום שנים קשות אלו, אליהו שוב פגש באחאב. המלך זעם וכינה אותו “עוכר ישראל”, ואליהו בתגובה אמר לו שהוא זה שעוכר את ישראל בעבודתו את אל הבעל הכנעני. אליהו הציע למלך לכנס על הר הכרמל את כל עם ישראל, ואת 450 נביאי הבעל ו-400 נביאי האשרה. במעמד הזה אליהו נזף בעם ישראל על כך שהם עובדים גם את ה’ וגם את הבעל, ואמר את משפטו המפורסם “עַד מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים עַל שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים” (מלכים א יח, כא). אליהו דרש מהעם להכריע בין האמונות, ולשם כך הציע לערוך תחרות בינו לבין נביאי הבעל. כל צד בתחרות נדרש להניח פר על מזבח ולבקש מאלוהיו להבעיר אש. נביאי הבעל קראו בשמו של הבעל מהבוקר ועד הצוהריים, אך ללא הועיל. כשהגיע תורו של אליהו, הוא ביקש לשפוך 12 כדי מים על המזבח, ואז פנה לאלוהי אברהם, יצחק וישראל. ה’ נענה לקריאותיו והבעיר אש במזבח, ובכך הבין העם מיהו האלוהים האמיתי: “וַיַּרְא כָּל הָעָם וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם, וַיֹּאמְרוּ ה’ הוּא הָאֱלֹוהִים” (מלכים א יח, לט).

אליהו קרא לעם לתפוס את נביאי הבעל, והעם רדף אחריהם עד לנחל הקישון ושם טבח בכולם. אליהו עצמו הוא חזר אל ראש הכרמל ושם הוא גהר ארצה וחיכה לגשם שישבור את הבצורת הגדולה: “וְאֵלִיָּהוּ עָלָה אֶל רֹאשׁ הַכַּרְמֶל, וַיִּגְהַר אַרְצָה וַיָּשֶׂם פָּנָיו בֵּין בִּרְכָּו… וְהַשָּׁמַיִם הִתְקַדְּרוּ עָבִים וְרוּחַ וַיְהִי גֶּשֶׁם גָּדוֹל.” (מלכים א יח, מב-מה).

באשר למיקום המדויק של הסיפור על הר הכרמל, מקובל להניח שהמאורעות הדרמטיים התרחשו ב”קרן הכרמל”, או בשם הערבי דיר אֶל מֻוּחְרַקָה (מנזר מקום השריפה).

אליהו הנביא השפיע לא רק על היהדות. גם המנזר הכרמליתי – מנזר נזירים קתולי שנוסד במאה ה-12 – מחובר אליו, ורואה בו גלגול מקדים של יוחנן המטביל. הנזירים הכרמליתים מכירים גם הם בקשר שבין אליהו הנביא לאזור זה, ולכן החליטו להקים את מנזרם דווקא בהר הכרמל.

בניגוד לדמותו הקנאית, ויש אומרים כתיקון לה, אליהו הנביא הפך ברבות הדורות למי שיביא את הגאולה והזמנים הטובים לישראל, ובמוצאי שבתות נוהגים לשיר לאחר ההבדלה: “אליהו הנביא, אליהו התשבי, אליהו הגלעדי, במהרה יבוא אלינו עם משיח בן דוד”.

מסלול הטיול בעקבות אליהו בכרמל

חלק ראשון: חורבת הכרך

את המסלול נתחיל ברחוב הראשי של שכונת דליה צעירה בדלית אל-כרמל, היישוב הדרוזי הגדול ביותר בישראל. מתוך הרחוב נפנה שמאלה לשביל רחב המסומן בשחור, אשר יורד אל ערוץ הנחל. מימיננו נראה ערוץ נחל ומלפנינו נראה הר עגול שעליו נמצא היישוב הקדום חורבת כרך. לאחר כ-700-600 מטרים נפנה ימינה לפי סימון השביל, ונמשיך ללכת עד שנגיע לשלט ירוק המבשר על כך שהגענו לחורבת כרך. לצד השלט נראה פיצול שבילים, ונצטרך לבחור בפנייה שמאלה עם השביל המסומן באדום. לאחר כ-4-3 דקות הליכה נוספות נגיע לשטח פתוח שבו פזורים שרידיה של חורבת כרך.

חורבת הכרך היא יישוב יהודי שהיה קיים בתקופה הרומית המאוחרת ובתקופה הביזנטית, בין המאות השנייה לשישית לספירה, אשר ראשית תושביו היו פליטים שהגיעו לאזור הכרמל לאחר כישלון המרד הגדול נגד רומא. האתר לא נחפר רשמית, אך אפשר לראות כאן בורות מים שנחצבו בסלע, טרסות חקלאיות עתיקות, שרידי בית בד וגת, מחצבה עתיקה ואף שרידי פסיפס עתיקים ששימשו רצפות של בתי המגורים. מתקנים אלה אופייניים למגורים באזור טופוגרפי ובסוג הקרקע שיש בהר הכרמל. לאחר הביקור בחורבת כרך נמשיך קדימה בדרך, ואחורה בזמן, אל תקופת המקרא.

מבנה המוחרקה

חלק שני: המוחרקה

מחורבת הכרך נמשיך במעלה השביל האדום עוד כחצי שעה, עד שנגיע לגדר למניעת מעבר בקר. אחרי הגדר נפנה ימינה, ונמשיך בעלייה מתונה עד שניכנס לחורש צפוף. לאחר כעשר דקות הליכה נגיע אל המוחרקה. ניכנס אל שטח המתחם דרך שער הכניסה, ונוכל לראות את חצר המנזר הכרמליתי.

בחצר נראה את פסלו של הנביא אליהו הזועם המניף חרב ודורך על ראשו הכרות של אחד מנביאי הבעל.

מומלץ לעלות למרפסת התצפית של המנזר (כרוך בתשלום) ולהשקיף ממנה על הנוף הפתוח שבו נגלים הר תבור, רכס גבעת המורה, רכס הגלבוע, ואפילו רכסי השומרון והאופק הכחול של הים התיכון.

מבלי לפסוח על שני הסעיפים, נמשיך בטיולנו אל עמק יזרעאל.

חלק שלישי: עמק יזרעאל

נצא ממתחם המנזר הכרמליתי, וביציאה נפנה ימינה אל שביל בסימון אדום ונתקדם לכיוון שלט גדול המפנה ל”דרך הנוף”. נלך מעט על השביל, נפנה ימינה ונקיף את מתחם המוחרקה, וכאשר נגיע לגינה של המתחם נפנה שמאלה ונתחיל בירידה תלולה במדרגות סלע גבוהות אשר תימשך כ-20-15 דקות. בסיום הירידה נגיע לצומת טי ונראה שם שביל רחב המסומן בשחור. נפנה ימינה עם השביל ולאחר כ-50 מטרים נפנה שמאלה להמשך השביל הקודם המסומן באדום.

נוף מן המוחרקה

מכאן השביל יורד במתינות לעבר העמק. במהלך הירידה נוכל לראות ממזרח את עמק יזרעאל, ולאחר כחצי שעה נוספת של ירידה מתונה נוכל לראות בבירור את נחל הקישון שנמצא מעבר לכביש 70 ואת תל קשיש שנמצא מעברו השני של ערוץ הנחל. זאת הזדמנות טובה לעצור ולקרוא מתוך התנ”ך את סיפור אליהו הנביא ונביאי הבעל. מומלץ גם לקרוא את הסיפור של כרם נבות שמופיע במלכים א פרק כא. בפרק זה מסופר שאחאב מלך ישראל חשק בכרמו של נבות היזרעאלי ששכן בסמוך לארמונו. אחאב רצה לקנות את הכרם, אך נבות סירב להצעה. כששמעה על כך איזבל, אשתו של אחאב, היא ארגנה משפט ראווה שקרי שבסופו הוצא נבות להורג. לאחר מותו של נבות, אחאב ירש ממנו את הכרם. בתגובה למעשה התגלה אליהו הנביא בפני אחאב, והוכיח אותו עם המשפט האלמותי “הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרָשְׁתָּ” (מלכים א כא, יט).

לאחר העצירה נמשך לרדת עוד כ-20 דקות בשביל המסומן עד שנגיע למבנה. נמשיך ללכת משמאל למבנה עד שנגיע למפגש עם כביש 70. נלך בזהירות בשולי הכביש וכעבור כ-800 מטר נפנה ימינה אל אזור התעשייה הצפוני של יקנעם, הנקודה שבה טיולנו מגיע אל סופו.

הערה: המסלול המתואר הוא מסלול קווי, כך שיש צורך להשאיר רכב אחד בנקודת ההתחלה ורכב שני בנקודת הסיום. אם אין ברשותכם שני רכבים, אפשר לוותר על הירידה לעמק יזרעאל, ובמקום זאת לחזור רגלית מהמוחרקה לרכב (כ-40 דקות הליכה) ולנסוע משם לתל יזרעאל – תל קדום הממוקם בלב העמק ומזוהה עם העיר המקראית יזרעאל. מהתל אפשר לצפות על נחל חרוד, הרי הגלבוע והרי הגלעד.

אל תפספסו תכנים חדשים!

קבלו את הכתבות הכי מעניינות של משב ישר למייל (כל השדות חובה)