האם לאסור שימוש בטלפונים חכמים בבתי הספר?

הרבה כבר נאמר על הסמארטפונים, יתרונותיהם ונזקיהם. שר החינוך החליט לאסור את השימוש בהם בבתי הספר היסודיים, והחל מהשנה הבאה גם בחטיבות הביניים. מה הישראלים חושבים על ההחלטה הזו? ואיזה מגזר הפתיע עם תמיכה נמוכה מהממוצע באיסור הגורף?

אינפוגרפיקה

לפי מחקרים חדשים, בגילי 6 עד 16 הסמארטפון עלול ליצור נזקים למוח, לבריאות ולנפש. הוא פוגע בקשב והופך את הלמידה המעמיקה למשימה כמעט בלתי אפשרית, הוא פוגע באיכות השינה (הקריטית להתפתחות פיזית וקוגניטיבית), ובגילים המאוחרים יותר הרשתות החברתיות מעלות את מדדי החרדה והדיכאון.

כיום, קיימת מגמה גלובלית של הוצאת מסכים מבתי הספר, ובמרבית המדינות המפותחות אסור להשתמש בסמארטפונים בשטח המוסדות החינוכיים. גם בישראל חל איסור מלא על שימוש בטלפונים חכמים בבתי הספר היסודיים, ולאחרונה הודיע משרד החינוך על הרחבת האיסור לחטיבות הביניים החל משנת הלימודים הבאה (תשפ"ז).

בסקר אינטרנטי שערכנו לאחרונה, שאלנו את הישראלים מהי עמדתם לגבי איסור מוחלט על שימוש בסמארטפונים בבתי הספר לאורך כל יום הלימודים (כולל בהפסקות).

לפי תוצאות הסקר, 81% מהישראלים תומכים באיסור הגורף. 58% תומכים באיסור השימוש בכל בתי הספר, ו-23% נוספים תומכים בו בבתי הספר היסודיים בלבד. רק 8% מהמשיבים מתנגדים לאיסור.

הנתונים נעשים מפתיעים יותר בפילוח למגזרים. למרות שהציבור הדתי לאומי שמרן יותר, התמיכה שלו באיסור השימוש בטלפונים חכמים בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים היא הנמוכה ביותר מבין המגזרים.

55% מהחילונים תומכים באיסור מלא על סמארטפונים בבתי הספר, וכמוהם 59% מהמסורתיים. לעומת זאת, בקרב הדתיים רק 53% סבורים כי יש לאסור את השימוש בסמארטפונים בתיכונים. בקרב החרדים, כצפוי, קיימת תמיכה גורפת של 85% באיסור השימוש בטלפונים חכמים בכל בתי הספר.

מדוע דתיים מתנגדים פחות לשימוש בסמארטפונים בתיכונים? ייתכן שזה בגלל שדתיים רבים בגילים אלה לומדים בישיבות ובאולפנות במתכונת פנימייה, שבה ההורים היו רוצים להעניק לילדים אמצעי תקשורת יעיל ונוח. אפשר גם שהשבת, שבה הילדים מורחקים מהטלפונים שלהם, מספקת להורים רוגע, ואולי ההורים מאמינים ביכולות האיפוק של ילדיהם ובחינוך למשמעת עצמית.

חשוב לציין כי אחוז התמיכה באיסור בבתי הספר היסודיים כמעט זהה בכל המגזרים: 80% מהחילונים, 81% מהמסורתיים ו-84% מהדתיים, כמו גם 97% מהחרדים, סבורים כי בגילים אלה אין מקום לשימוש בטלפון חכם בבית הספר.

הרב עמנואל גדג', מנהל כשרות צהר, התייחס לנושא בתוכניתנו "משב לחדשות": "בציבור הדתי יש אידיאל של שילוב. אי אפשר להתנגד למודרנה. הטלפונים החכמים כאן כדי להישאר, ואנחנו צריכים להשתמש בהם. אבל כן צריך ללמד איך להשתמש בהם בצורה בריאה ומאוזנת".

אל תפספסו תכנים חדשים!

קבלו את הכתבות הכי מעניינות של משב ישר למייל (כל השדות חובה)